Vendi Milan Hůrka - Závan vrtochů III


Termín: od 16. 05. 2009 do 2. 08. 2009

Tachovský keramik, ilustrátor a kreslíř Milan Hůrka ( 1942) kromě cyklu porcelánových reliéfů – rozpustilých až ironických interpretací několika osobností českých dějin – představí i ilustrace a fantazijní porcelánové strojky.


Keramik, ilustrátor, kreslíř a užitý grafik Vendi Milan Hůrka se narodil 13. 1. 1942 v Maršovicích. Po ukončení Střední průmyslové školy keramické v Bechyni vykonával různá povolání. Od roku 1975 trvale žije v Tachově (společně s keramičkou Alenou Burešovou). Přibližně od této doby začal spolupracovat s místním kulturním střediskem, pro které vytvořil bezpočet děl v oboru užité grafiky – pozvánky, novoročenky, diplomy a plakáty. Originální příležitostnou grafiku začal vytvářet i pro Mariánské Lázně a pro přátele a kolegy v Bechyni. Spolupracoval rovněž s Divadlem Járy Cimrmana v Praze a chebskou Galerií výtvarného umění. Realizoval díla v architektuře M. Lázní. Nejznámější realizací se stal pomník americké armádě v Tachově, Díkuvzdání z roku 1990, na němž spolupracoval s ak. arch. Vratislavem Kučerou a s akad. soch. Alenou Burešovou. Od roku 1982 uspořádal 28 samostatných výstav, společně vystavovuje s plzeňskými autory. Je členem plzeňské skupiny P 89.Výstava v Letohrádku Ostrov má retrospektivní charakter. Kromě výše zmíněné užité grafiky představuje autorovy kresby tužkou a tuší od roku 1975 až do současnosti. Velká část výstavní přehlídky je věnována ilustracím, které V. Hůrka vytvářel převážně v 80. letech 20. století pro nejrůznější československá nakladatelství, např. k První lásce I. S. Turgeněva nebo k dílům M. Twaina a J. Londona. Jeho ilustrátorská vynalézavost se osvědčila i v oblasti sci-fi . Kreslířská virtuozita je dále patrná i v jeho vědeckých ilustracích.

Základem  ilustračních děl V. Hůrky je kresebná jistota, znalost anatomie, ale i velká schopnost fantazijního zpodobnění okolního světa. Kromě toho charakterizuje tvorbu autora ještě jeden rys; a sice záliba ve starých xylografiích, dřevorytech z 19. století. Některé ilustrace proto nesou charakter koláže. Autor v nich dovedně spojuje fragmenty postav, předmětů a architektury původních dřevorytů s dokreslenými detaily. V. Hůrka doprovodil ilustracemi 20 publikací.

Patrně divácky nejpřitažlivější se stane část výstavy, jež je věnována pedagogicky nestandardnímu zacházení s českými dějinami, jimiž se Vendi M. Hůrka zabýval v letech 2003 – 2008 v porcelánových reliéfech Rozkošné historie. „Plasticky zobrazují některá fakta, pověsti a říkánky“ z české dějepravy, doplněné autorskými texty rozverného, až košilatého ražení. Laskavě úsměvná, leckdy však až sarkasticky poťouchlá je i plejáda ptactva, vyvedená rovněž na porcelánových reliéfech. Obdobnou podobu mají i autorovy vzpomínky na dětství a mládí v rodných Maršovicích. Porcelánová dílka nejenom poukazují na znalost V. Hůrky technologických potřeb porcelánu a na jeho modelační kreativitu, ale také na dlouholetou spjatost s keramickou  školou v Bechyni. S řadou svých studijních kolegů udržuje čilé styky a do Bechyně se rád vrací.

Vendi Milan Hůrka nazval svoji výstavu ironicky Závanem vrtochů III. Dva předchozí „Závany“ v Plzni a Tachově byly rozsahem vystavených děl komorní. Ostatně onen humorný aspekt je pro poslední dvacetiletý úsek jeho tvorby zcela příznačný. Nicméně  výstava sama – profilem děl, rozmanitostí a jejich zaměřením – autorský mystifikační zřetel poopravuje.

tisková zpráva

pozvánka